0 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Five Nights at Freddys

5 причин популярности Five Nights at Freddy’s

Первая Five Nights at Freddy’s вышла всего полтора года назад, но уже есть четыре номерные части, и каждая из них продалась невероятным для крохотной инди-игры, сделанной одним человеком, тиражом. Темп объяснить несложно: игры маленькие, короткие и хорошо продаются. А вот почему люди продолжают их покупать — вопрос уже более замысловатый. Фактор удачи отрицать не стоит, но и так причин для популярности Five Night at Freddy’s хватает.

Причина первая: проверенные ходы

Five Nights at Freddy’s — это один сплошной скример. Жанр древний, невообразимо скучный для закаленных ценителей ужасов, но все еще востребованный среди «непосвященных». Причины понятны: чтобы затрепетать от тонких и давящих психологических мотивов, нужно вникать и даже думать. А чтобы получить свою дозу адреналина от резко выскакивающих из-за угла монстров, не нужно ничего, можно даже от попкорна не отрываться. К этому проверенному приему и в психологических хоррорах нет-нет да и прибегают.

Но зато скример из Five Nights at Freddy’s получился прямо-таки эталонный, даже бывалого любителя ужастиков может впечатлить. Здесь сам игровой процесс заставляет сосредоточиваться, всматриваясь в камеры и прислушиваясь к звукам. Напряжение растет, постепенно начинаешь слышать шорохи в собственной комнате, сердце колотится. Уже не нужна помощь игры, разум сам дорисовывает мелькающие тени и обманывает фантомными звуками. И вроде понимаешь, что рано или поздно что-то перед тобой выскочит, но игра так мастерски нагнетает и откладывает этот момент, что, когда он случается, из штанов все равно выпрыгиваешь.

Причина вторая: доступность и распространенность

Проникнуться ужасами в игре может кто угодно. Механика проста до предела — смотри себе в камеры да вовремя двери закрывай. Продолжения меняли формулу, но не сильно ее усложняли (а по мнению многих, после второй части и вовсе упрощали). Усаживая кого-нибудь в кресло перед монитором с целью показать игру, не нужно ничего долго объяснять — играющий сам моментально вливается в процесс.

А показать игру захочется. Срабатывает принцип вирусных скримерных видео. Когда сам подпрыгнешь от внезапно выскочившей из экрана страшной визжащей рожи и посмотришь на гогочущих вокруг друзей — обязательно захочется провернуть то же самое с кем-то другим.

Таким нехитрым образом серия вырывается за пределы игровой индустрии. Многие даже не интересующиеся играми люди успели приобщиться к Five Nights at Freddy’s. Поспособствовало не только «сарафанное радио», но и скромные требования игры к железу — запускается она даже на самом замшелом офисном компьютере. Более того, можно вообще обойтись без компьютера, ведь все части серии появлялись и на мобильных платформах.

И это хороший пример того, как инди-разработчики порой превосходят в прозорливости крупных индустриальных «игроков». Многие издательства до сих пор с опаской смотрят на мобильный сектор и не знают, как к нему подступиться, автор же «Пяти ночей» в одиночку продает там свои игры полумиллионными тиражами.

Причина третья: броские образы

Five Nights at Freddy’s родилась из попыток создать детскую игру, и как раз это делает ее особенной. Ее создатель Скотт Коутон до этого успел разработать немало проектов. Правда, слишком уж своеобразных: мини-игры на религиозную тематику, слот-машины, симулятор посадки моркови и огурцов…

Однажды Коутон решил создать нечто более «понятное» и принялся за Chippers & Sons Lumbers Co, детскую игру про бобров-лесорубов. Она вышла в Steam Greenlight и быстро привлекла к себе внимание. Странный игровой процесс сочетался там с еще более странным визуальным рядом: все герои жутко улыбались, странно двигались и смотрели на игрока так, словно мечтали перерезать ему глотку. Как раз об этом в отзывах и писали почти все пользователи. Автор отпираться не стал и принялся за разработку хоррора, взяв за основу модельки из Chippers & Sons.

Веселые зверушки Коутона окончательно превратились в роботов-аниматроников. Днем они развлекают детей в пиццерии, а с наступлением темноты расправляются с ночными сторожами. Звучит не слишком жутко, но стоит провести в обществе этих улыбающихся роботов-убийц пару часов, как вы измените мнение. С технической точки зрения все игры серии выполнены очень бедно, но образы обшарпанных кровожадных аниматроников пугают и застревают в памяти.

Ничего принципиально нового Коутон не изобрел. Маленькие мертвые девочки, злые клоуны, одержимые Сатаной мальчики: использование в хорроре детей и атрибутов детства — типичный ход. Большинство людей подсознательно воспринимают детство как светлую и добрую пору. И когда по нему проезжает каток ужастика, получается нечто отталкивающее и жуткое.

К примеру, разработчики Dead Space открыто признавались, что именно из-за такого эффекта решили добавить в игру некроморфов-детей, к слову, здорово возмутивших некоторых игроков. Коутон случайно вышел на эту тему, но зато очень удачно ее обыграл.

Причина четвертая: мифология

Равнение на казуальных игроков не помешало Five Nights at Freddy’s привлечь и хардкорную аудиторию. Помогла запутанная и проработанная история, тянущаяся сквозь все четыре части. А ведь поначалу кажется, что цельного сюжета в игре нет. Но чем больше ее изучаешь, чем больше смотришь по сторонам, тем более загадочная и сложная картина складывается в голове.

Инцидент с пятью пропавшими в пиццерии детьми, несчастный случай, названный «укус-87» (один из аниматроников откусил ребенку лобную долю мозга), и множество других связанных жутких событий, которые нам открыто не показывают, создают благодатную почву для рассуждений и построения собственных теорий. К тому же каждая часть пестрит намеками на то, что здесь творится, но прямых ответов на большинство вопросов, как водится, не дает. Интерес от этого только разгорается, игроки готовы землю носом рыть, чтобы добыть крупицы истины, а споры на форумах бесконечно подогревают интерес к серии.

Причина пятая и главная: летсплееры

Но все перечисленные достоинства пошли бы коту под хвост, если б об игре никто не узнал. Как ни крути, но стартовый толчок серия получила благодаря летсплеерам. Почти всем нравится смотреть, как пугается кто-то другой. Зрители любят живые эмоции, а Five Night at Freddy’s заставляет верещать даже самого непробиваемого зануду.

Сами летсплееры это тоже, разумеется, быстро осознали, а потому количество роликов с прохождением игры начало расти в геометрической прогрессии. Помимо видеопрохождений плодились и видео с копанием в игровой мифологии. А новые открытия и теории продолжают появляться и сегодня.

Летсплееры и популярные обозреватели заменили игре дорогостоящую рекламную кампанию, но, если б за обрушившейся на игру популярностью стояла только удача, так долго проект на олимпе просто не продержался бы.

Хотя четвертая часть завершила основную историю, франшиза продолжает жить. Совсем недавно в Steam вышло ответвление — Five Nights at Freddy’s World. На сей раз это не хоррор, а простенькая ролевая игра в открытом мире. С предыдущими частями она, по словам создателя, никак не связана, но поклонников это не останавливает — они уже принялись за поиски истины. Правда, вскоре Скотт Коутон снял игру с продажи, доработал и перевыпустил — теперь уже не в Steam, зато совершенно бесплатно.

За пределами мира игр серия тоже развивается. Уже вышла первая книга по мотивам — Five Night’s at Freddy’s: The Silver Eyes. Она развивает собственную историю и обещает быть лишь первой из многих.

Ну а последнее слово в том, насколько долгоиграющей серией окажется Five Nights at Freddy’s, скажет, пожалуй, экранизация. Фильм уже создается силами Warner Bros., а режиссером его стал Гил Кинан, отметившийся в прошлом году ремейком «Полтергейста».

Five Nights at Freddy’s

Share Five Nights at Freddy’s

Embed Five Nights at Freddy’s*

Five Nights at Freddy’s, often abbreviated as FNaF, is the first installment of this fun and dark point and click horror title. You work as a security guard and you are working shifts at Freddy Fazbear’s Pizza place. Freddy and his co-workers are animatronic robots who perform all the duties at the pizza place. During the day they are model employees, but during the night they start to act strange!
SHOW MORE

As a security guard, you must keep watch and survey the CCTV cameras to ensure that the pizza place is kept in working order and safe. This might sound easy, but the bizarre and troubling behavior of the robots might prove difficult to control! You must survive as a security guard for five consecutive nights with a limited amount of resources and power – can you do it? Once you have played this episode, why not check out the second instalment too?

Release Date

Developer

Scott Cawthon made this game.

Features

  • Many areas to monitor with limited visibility
  • You have limited power
  • Creepy and dark environment
  • Five main characters, including Freddy Fazbear

Platforms

  • Web browser (desktop and mobile)
  • Android
  • iOS
  • Steam

History of the game

The first Five Nights at Freddy’s game was released on August 8, 2014, by Scott Cawthon. He got the idea for the game from the feedback he received from his previous game family friendly Chipper & Sons Lumber Co. Reviewers called the game «unintentionally terrifying,» and described the young beaver (the main character in the game) as «a scary animatronic animal.» Instead of taking offense of the criticism it inspired Scott Cawthon to make an intentionally scary game: Five Nights at Freddy’s.

The game was hugely popular, and the indie game became a media franchise. A whole series of the game was created for Microsoft Windows, iOS, and Android. The series is centered on the story of a fictional restaurant named Freddy Fazbear’s Pizza.

  • The first three games involve the player working as a nighttime security guard checking security cameras to survive against animatronic characters.
  • The fourth game uses different gameplay mechanics and is not located in a pizzeria. Instead, it takes place in the house of a child who must defend itself against nightmarish versions of the animatronics.
  • The fifth game is located in a maintenance facility owned by a sister company of Freddy Fazbear’s Pizza. However, the player character this time is a technician instead of a nightguard.
  • In the sixth game, the player acts as the owner of a pizzeria and is more similar to previous games. The player must decorate the restaurant with payable items and must also work the night shift.

Because of the popularity of the series the developer started working on different spin-offs. He wrote novel adaptations around the game that were released in 2015, 2017, and 2018. Five Nights at Freddy’s: The Silver Eyes, Five Nights at Freddy’s: The Twisted Ones, and Five Nights at Freddy’s: The Fourth Closet. Currently, there is even a film adaptation in the making.

Mobile Apps

Categorization

More Information About Five Nights at Freddy’s

This is a well-designed five nights at freddy’s game that you can play here, for free. Five Nights at Freddy’s has been played by 2,528,818 people and has been rated 9.4 / 10 by 13,331 people. Scott Cawthon created Five Nights at Freddy’s. The game is built with HTML5 to run without trouble in modern browsers. In addition to playing Five Nights at Freddy’s in your browser, you can also play it on your Android and iOS devices. If you enjoyed playing this game, make sure to check out our other five nights at freddy’s or FNaF World and Five Nights at Candy’s.

Five Nights at Freddy’s Windows game

Five Nights at Freddy’s

animdude | Released 2014

Welcome to your new summer job at Freddy Fazbear’s Pizza, where kids and parents alike come for entertainment and food as far as the eye can see! The main attraction is Freddy Fazbear, of course; and his two friends. They are animatronic robots, programmed to please the crowds! The robots’ behavior has become somewhat unpredictable at night however, and it was much cheaper to hire you as a security guard than to find a repairman.

Indie of the Year 2014 — Players Choice

W elcome to the Players Choice, Indie of the Year Event. Congratulations to all nominees. It has been a massive year for indies — with so many amazing creations emerging daily. Before we begin it is time for some honorable mentions: Kerbal Space Program — Space Engineers — Project Zomboid — Blade Symphony — Mount & Blade: Warband and Tales of Maj’Eyal each did well in the voting again this year, but did not place higher than they have in years past. Onwards to the celebration!

IOTY COUNTDOWN

«streamer favorite.»

Escapists is a prison break game that allows the player the ‘freedom’ to live the life of a prison inmate, ultimately planning and pulling off an escape.

You’ll have to stick to a schedule to avoid arousing suspicion, craft the tools you’ll need from stuff lying around the prison (or, instead, steal them), make use of/stay off the radar of your fellow cons and guards, and eventually build your own escape tunnel while keeping it hidden from the people that might reasonably want to cave it in. Read more.

«amazing project from two university students.»

In Risk of Rain, time = difficulty. The longer you play the harder it gets, do you tear through the levels as fast as you can or do you spend time collecting some of the many ability granting artifacts? With randomly generated levels, giant bosses and just one life. How far will you go?

An action platformer/adventure game with roguelike elements.While we don’t want to spoil the story, we can let a few things through! The game is set in the distant future, where space transportation is common. Space trains carry passengers and goods all across space. A particular space train, however, had some very special cargo. Through a series of unfortunate events, this space train gets shot out of orbit and crash lands on a mysterious planet.. with one survivor. Read more.

«kickstarted indie that delivered its promise.»

Planetary Annihilation is a all new next generation RTS developed by Uber Entertainment that takes the familiar gamplay from Total Annihilation and expands it to a planetary scale. From Earth like planets to Gas Giants and red glowing Lava worlds.

Expand your empire trough out the solar system, harness the powers of planets and uncover ancient worlds of a war long past. Beyond that lies a entire galaxy, each different from the previous one. Wage war with your clan, or go offline in Single player and Co-op local play.

Developed for Windows, Mac & Linux, Planetary Annihilation boost incredibly graphics with a unique art style. Advanced modding support for modders who would like to create amazing mods and changes to the game and much much more! Read more.

«continually updated sandbox. with zombies.»

7 Days to Die is an open world, voxel-based, sandbox game that is a unique mash up of First Person Shooter, Survival Horror, Tower Defense and Role Playing Games combining combat, crafting, looting, mining, exploration, and character growth.

In the near future where the a third world war leaves the Earth in ruins but the worst was yet to come. Nobody knows for sure if it was the radiation, the biochemical weapons or an act of god but an unknown virus soon transforms the surviving humans into an army of the animated dead, acting as a single-minded being.

You play a survivor trapped in the savage zombie infested world of Navezgane County Arizona one of the last true Eden’s on Earth. Ironically Navezgane means “Killer of Monsters” to the Apache who have inhabited the land for centuries, and that’s pretty much what you’ll do as you fight to survive and search for the truth behind what really happened. Read more.

«universally liked, indie gem from left field.»

In This War Of Mine you do not play as an elite soldier, rather a group of civilians trying to survive in a besieged city; struggling with lack of food, medicine and constant danger from snipers and hostile scavengers.

The game provides an experience of war seen from an entirely new angle. The pace of This War of Mine is imposed by the day and night cycle. During the day snipers outside stop you from leaving your refuge, so you need to focus on maintaining your hideout: crafting, trading and taking care of your survivors.

At night, take one of your civilians on a mission to scavenge through a set of unique locations for items that will help you stay alive. Make life-and-death decisions driven by your conscience. Try to protect everybody from your shelter or sacrifice some of them for longer-term survival. During war, there are no good or bad decisions; there is only survival. The sooner you realize that, the better. Read more.

«unexpected complexity.»

When Isaac’s mother starts hearing the voice of God demanding a sacrifice be made to prove her faith, Isaac escapes into the basement facing droves of deranged enemies, lost brothers and sisters, his fears, and eventually his mother. Read more.

«This is everything that is right with the modding scene of today.»

Renegade X is a tactical First and Third Person Shooter with Real Time Strategy elements, set in the Command & Conquer universe. It is a high quality award-winning free indie game being created on the Unreal Development Kit. Read more.

«innovative indie horror, at its best.»

Welcome to your new summer job at Freddy Fazbear’s Pizza, where kids and parents alike come for entertainment and food as far as the eye can see! The main attraction is Freddy Fazbear, of course; and his two friends. They are animatronic robots, programmed to please the crowds! The robots’ behavior has become somewhat unpredictable at night however, and it was much cheaper to hire you as a security guard than to find a repairman. From your small office you must watch the security cameras carefully.

You have a very limited amount of electricity that you’re allowed to use per night (corporate budget cuts, you know). That means when you run out of power for the night- no more security doors and no more lights! If something isn’t right- namely if Freddybear or his friends aren’t in their proper places, you must find them on the monitors and protect yourself if needed! Can you survive five nights at Freddy’s? Read more.

«like Counter Strike and Red Orchestra had a baby.»

TAKE TO THE STREETS FOR INTENSE CLOSE QUARTERS COMBAT, where a team’s survival depends upon securing crucial strongholds and destroying enemy supply. The follow-up game to the award-winning Source mod, INSURGENCY is highly competitive and unforgivingly lethal, striking a balance between one-life gameplay and prolonged action.

«balanced yet complex. The fun increases each update.»

Build insane Robot Battle Vehicles that drive, hover and fly; add weapons from the future and jump in the driving seat as you take them into battle in a team based capture the base Free-to-Win MMO.

BUILD — A futuristic robo vehicle from Cubes, add Wheels, Thrusters, Hoverblades, and Plasma Cannons
DRIVE — Jump in the Pilot seat of your Robot and drive it into battle in Jet Cars, Tanks, Flying Warships, anything you can dream up
FIGHT — Battle online in massively multiplayer mayhem against users from all over the world

— Over 100 cubes and components to collect and combine to make a million different Robot designs
— Watch as you enemies Robot breaks apart cube by cube as you destroy them with powerful weaponry
— Form Platoons and battle on the same team
— Save your Robots in the Garage in the cloud
— Access your game account from any PC anywhere via Robocloud
— Free-To-Win, everything required to get to the very top of the tree in Robocraft can be gained for free Read more.

As a reward for your hard work, all Top 10 players’ Choice winners will receive a one year subscription to the Unreal 4 Engine from our friends at Epic, redeemable by yourself or to share. Your profiles will also receive a pimping IOTY Players’ Choice event badge and the winner will take home a one-of-a-kind memento, a IOTY pocket watch, acknowledging the time and hard work you have dedicated to your project and community.

These watches were handmade by A.E. Williams Pewter specially for this event. You can also get your own custom loot (drinking horns, goblets, etc) made by them. So until next year, have a happy new year & keep changing the game!

Monday Night Indie 25th Aug

Join us as we delve into the delights of Indie Games in our Monday Night Indie showcase, Featuring talks with the developers, giveaways & more. On tonight’s.

Five Nights at Freddy’s Tutorial — First Night

I’m giving you guys a little tutorial on the first Five Nights at Freddy’s game!

FNAF 4/20 Mode!

Do you have the luck to defeat 4/20 mode? Comment down below for more FNAF, or FNAF 2 tutorials. I’d be happy to do them by request!

No articles were found matching the criteria specified. We suggest you try the article list with no filter applied, to browse all available. Join now to share your own content, we welcome creators and consumers alike and look forward to your comments.

Ссылка на основную публикацию
Adblock
detector